Spierpijn is pijn, die ontstaat in beschadigde of ontstoken spieren. Het alleen stijf zijn van spieren is ook een vorm van lichte spierpijn. Aangezien praktisch het hele skelet door spieren wordt bedekt kan spierpijn dus 'van top tot teen' voorkomen. Buiten het feit dat spierpijn heel erg vervelend is, is het ook zeer nuttig. Spierpijn is een teken van overbelasting van je spieren. Wat je niet moet doen is deze spier nog meer overbelasten. De pijn is een seintje dat er iets mis gaat en de spier dus wat rust nodig heeft om te herstellen.

Iedereen heeft wel eens spierpijn. Ongeveer 40% van de Nederlanders heeft tenminste één keer per week last van spierpijn. De meeste spierpijn- klachten komen voor in rug, nek en schouders, waarvan rugpijn de meest voorkomende is (25-70%). Ook bijna 80% van de hoofdpijnklachten ontstaat door spierpijn. Dit wordt spanningshoofdpijn of tension headache genoemd.

De meeste spierpijnklachten ontstaan acuut of binnen één tot twee dagen na de overbelasting en zijn goed en snel te behandelen. Een klein deel wordt echter chronisch. Het helpt als de spier na afloop van de inspanning gemasseerd wordt om de doorbloeding te bevorderen. Andere manieren om te zorgen voor een betere doorbloeding zijn het warm houden d.m.v. een bad. Bij verlate spierpijn (enkele dagen na inspanning) moet je de spier vooral rust gunnen om te herstellen. Dit betekent NIET dat je hem niet meer mag gebruiken, want als je dat doet word je stijf en duurt herstel alleen nog maar langer. Dus blijven bewegen voor een goede doorbloeding.

Interessante link over spierpijn: * Wikipedia
 

Gastenboek

  • 11-05-2017 - Ik heb de eerste muggenbeten alweer gehad.
    Direct Stichfrei besteld.
    Spuit het...  lees meer
  • 22-08-2016 - Ik gebruik de Paardenzalf nu een week. Ik merk dat...  lees meer
  • 08-08-2016 - Uitstekende service en zeer snelle levering.
    Een voorbeeld voor anderen! lees meer
Plaats een bericht